October 4, 2013

Susahnya rupanya mencari rezeki.



Dah nak sebulan dah rasanya aku tak update entry. Hurm, macam biasalah, aku kan pemalas, lagipun sekarang title dah bertukar, bukan lagi terbungkang kat rumah, dan bukan jugak seorang student. Kalau nak katakan seorang yang bekerjaya gitu boleh tak? Ngee. 

Alhamdulillah sedar tak sedar dah nak sebulan masuk alam pekerjaan. Macam-macam benda yang aku nak cerita. Even dah nak sebulan dalam alam bekerja nih, tapi baru je tiga empat hari aku dapat tahu aku bertugas bahagian mana. 

Sekarang nih boleh dikatakan aku dalam mood yang REDHA. Terkejut sangat waktu last week matron panggil nama aku under medical. Weh, bergenang air mata kot, bahagian yang aku tak nak tuh la yang aku dapat. Ya Allah, perasaan aku, aku sendiri je yang tahu macam mana dan aku tak boleh nak explainkan kat sini. Time tuh aku rasa macam depressed gila, sebab aku tahu kat hospital aku tuh macam mana keadaan bahagian medical dia. Kawan-kawan jenuh duk pujuk aku suruh sabar, kakak aku pulak kata "anggap itu satu cabaran". Okey, kakak aku punya ayat memang bagi semangat gila kat aku. Thanks a lot sistahh !

And now, aku okey je duduk kat situ, so far everyone dalam wad tuh sangatlah friendly, takde istilah kedekut ilmu, sama-sama hormat, memang okey sangatlah staff situ dan aku selesa. Cuma yang aku stresskan dekat situ sebab terlalu sibuk, kejap berlari ke sini, kejap berlari ke sana. Dan aku sebagai orang baru, memang tersangat blur. 

Bila dah masuk kerja nih, tanggungjawab atas bahu nih terasa besar berat sangat. Ya Allah, aku mampu berdoa semoga Allah permudahkanlah urusan aku diatas muka bumi ni. Tugas aku, aku main dengan nyawa manusia, semua benda nak kena aware, semua benda kau buat kau kena be careful. Ibaratkan pesakit-pesakit semua tuh ahli keluarga kau. Kau bayangkan kalau orang treat family kau acah-acah je, dan kau letakkan kau kat tempat diorang. Time tuh baru kau tahu apa yang patut kau buat, apa perasaan kau. Serius cakap, kerja seorang jururawat tak semudah yang kita sangkakan. Dulu time student, aku tak pernah pun rasa tugas jururawat nih susah, tapi sekarang Allah dah bukakkan mata aku luas-luas. Dan dah sedar dah pun. 

Masa aku sekarang sangat sangat terhad, lagi-lagi kalau aku syif petang takpun malam. Tak sama langsung dengan orang lain yang office hour. Orang lain melepak lepas balik kerja, tapi kami-kami yang nurse nih berhempas pulas dalam wad. Ya Allah, beratnya ujian-Mu. Time kerja, focus betul-betul biar bila kita dapat gaji, kita rasa gaji kita tuh setimpal dengan apa yang kita dah buat. Nih bukan untuk profession macam aku je, tapi untuk semua orang yang bekerja. 

Setiap kali kaki aku melangkah masuk wad, aku akan berdoa semoga semuanya dipermudahkan, ikhlaskan hati aku untuk setiap kerja yang aku buat, Insyaallah :)

Bila dah bekerja nih, baru aku dapat rasakan betapa susahnya mencari sesuap nasi. Susah weh cari rezeki nih. Dulu-dulu tak rasa pun sebab semua mak ayah adik-beradik yang tanggung. Sekarang nih nak beli barang pun jenuh kira bajet sebab duit sendiri, dah rasa macam mana susahnya cari duit. Huhu.

Aku masih lagi baru kat situ, banyak lagi benda yang aku perlu belajar. Hari nih aku off day, I'm so restless *serious talk*. Doakan yang terbaik untuk aku, bye.





Sn Hazwani.

No comments: