April 19, 2012

Macam mana nak "apply bahagian Kementrian Kesihatan" (SPA)-part 2- Jawatan yang sesuai lepasan SPM

Assalamualaikum.

ha, entry nie adalah sambungan dari entry sebelum nie klik sini . tadi aku terlupa nak cerita yang korang patut apply jawatan apa dalam bidang kesihatan. sebenarnya, kat situ ada banyak jawatan yang boleh korang apply. tapi untuk yang lepasan spm nie, lebih sesuai apply bidang kesihatan nie. sebab umur korang kan muda lagi. so boleh lah ambil diploma dulu kan. yang jawatan lain dari bidang kesihatan tuh, majoriti lepas interview terus kerja.

tak nampak kan? ok, klik kat gambar tuh.


Nanti kalau tengah isi borang tuh kan, dekat bahagian jawatan dia mesti keluar macam gambar atas tuh. time tuh, korang boleh lah pilih nak jawatan apa. aku nak suggestkan kat korang apply lah jawatan macam :

1. Latihan juru x-ray
2. Latihan jururawat
3. Latihan penolong pegawai  perubatan (MA)
4. Latihan jururawat pergigian
5. Latihan jururawat masyarakat (sijil bukan diploma)
6. Latihan penolong pegawai farmasi
7. Latihan penolong pegawai kesihatan persekitaran 
(Inspektor Kesihatan)

Kalau nak tahu tanggungjawab setiap jawatan tuh boleh lah korang taip kat google, kalau tak taw, tanya kat aku. Insyallah kalau aku taw aku tolong ok? 

Apa syarat-syarat nak apply benda dia eh? syarat-syarat korang boleh tengok dekat laman web SPA ok?

boleh klik gambar untuk lebih jelas.

Kalau korang study kat bidang kesihatan nie, setiap bulan korang akan dapat biasiswa. tengok kat gambar bawah nie :

klik gambar untuk lebih jelas.

Lagipun, Insyallah lepas habis diploma tuh, korang akan terus diserap kerja dengan Kementrian Kesihatan. Tapi jaga pointer jugak. hehe. zaman sekarang nie susah nak cari kerja, jadi renung-renungkan lah, kalau dah dapat panggilan untuk SPA nie, aku suggest kan korang pergi je lah dengan rela hati. Insyallah masa depan terjamin.

Ada orang tanya aku, "susah ke belajar nursing nie". hurm, tak taw lah. bagi aku, kalau rajin semua jadi senang kan? yela, setiap bidang yang korang belajar, mana ada yang senang. cuba tanya budak bidang lain. cuma kalau rajin belajar, memang senang lah kan. hikhik. 

Nanti lepas korang dah "submit" borang korang, dalam sebulan or kurang dari sebulan, korang akan dapat surat pengesahan yang korang dah didaftarkan dengan SPA, then kalau ada rezeki diorang akan hantar surat panggilan temuduga pulak. lepas temuduga, dalam berapa lama pun aku tak ingat, kalau korang lulus temuduga diorang, korang akan diberitahu lah apa-apa dari diorang :)

Faham tak? herher. maaflah kalau tak faham, aku tak reti nak terang macam mana. hewhew. nak tanya pape, komen je entry nie ok?

Bubye sha-yangg.




No comments: