November 23, 2011

: Tak mintak lebih, cukup untuk tidak menyakiti hati ibu bapaku.

Assalamualaikum.

Kadang-kadang terfikir memang sakit.
Bukan sengaja nak berfikir tentang itu.
Hakikatnya, kesakitan disebabkan bicara 
manusia memang selalu terlintas difikiran
dan memang susah untuk dilupakan.

Kita sebagai manusia patut melupakan
Setiap kesalahan orang lain. 
Tapi kalau dah terlalu berlebih-lebihan.
Mungkin sukar.
Itu memang tak dapat aku nafikan.

Aku tak mintak lebih.
Tapi cukuplah dengan tidak menyakitkan hati
Ibu bapa aku. Ada kah seorang anak sanggup
melihat ibu bapa mereka disakiti, dikatakan macam
macam benda yang buruk? Sanggup kah melihat ibu 
bapa bersedih, menitiskan air mata? 

Mungkin korang boleh jawab sendiri.
Cukuplah dengan kutukan yang dahulu.
Yang dahulu pun belum baik lukanya
Jangan lah ditambah dengan luka yang baru.
Biarlah ibu bapaku hidup dengan aman bahagia
Dengan dikurniakan anak-anak menantunya dan cucu.

Aku tak kan mendoakan yang buruk 
untuk korang, malah mendoakan yang terbaik.
Semoga setiap hamba Allah sedar atas kesilapan mereka.
#aku juga sebagai hamba Allah yang tidak lari dari
melakukan kesilapan diatas muka bumi ini.







No comments: