May 1, 2011

budi bahasa budaya kita

AS SALAM. hye korang. hurm, malam nie nak share something sket lahh. mende yg aku nak cerite nie bukan bertujuan nak mengumpat. tapi supaye staffnurse2 dan bakal-bakal staffnurse niey sedar. hurm, sekarang kan aku tengah praktikal kat hosp. pastuh macam-macam bende lahh terjadi. terjadi, bukan sengaje jadi hoke. seyes weyh, last week memang tension giler ahh aku n membe-membe se ward aku praktikal. bukan sebab lecturer kami. tapi sebab staffnurse ward tuh yg bongkak, sombong, bajet bagus! (nie memang aku nak marah giler ahh) saket hatiey aku praktikal kat situ.

hoke lahh, sebelom nie ade sembang dengan senior, senior cakap staffnurse dekat hosp tuhh friendly giler. tak macam satu hosp niey. (uish, lega kot hatiey aku dengar) last week kami pon pegi lahh ke hosp tuhh, hari pertame, (budak baru masuk kan), hoke diam jer, ward pon time tuh ade 4 orang patient jer, keje pon tak banyak. staffnurse tak tegur langsung kami, aku senyum, dorang boleh buat muke "derk" jer. haih, rase panas tuh ade dah. tapi cool lagi, aku fikir maybe hari pertame, dorang tak bese lagi kot dengan kami. hoke fine! accepted!

hari kedua, hoke staffnurse still lagi dengan muke sombong nak mati ! WTF betol lahh. ape, susah sangat ker nak senyum dekat junior-junior nie haa? alahai, kalau nak berlagak korang tuh staffnurse, tak payah sangat lahh. habes tuh kami nie hape ? hoke fine, korang dah registered kan? (tak sedar diri, dulu korang pon asal dari bwah macam kami, as a student jugak. under KKM lahh plakk enn). tak payah nak berlagak! aku nie senyum sebab tande nak hormat korang, bukan sengaje nak sengih2 hoke. nak kate si staffnurse niey pressure sebab ward bz tak jugak. patient ade bape kerat je pon. tah, tak paham aku !

hari ketige, ward dah makin ramai sket. tapi tade lahh ramai mane. dalam 10 orang macam tuh kot. tak hingat lahhh. tapi nak dijadi kan ceritanye. kami buat keje macam biase. kerje. kerje. kerje. kerje. pukol 4:30 pm macam tuh kami rehat. naik rehat je round ward, mane lahh taw kot ade patient yg nak mintak tolong kan. tapi takde pon. aku ngan membe aku berkumpul kat kaunter sebab lec aku terang pasal hape tah time tuhh. pot pet pot pet pot pet. dah pukol 6:50 pm. lec cakap, pukol 7pm kami boleh start observation. (hoke sir)! tibe-tibe. sorang JM niey ( ha, nie ape tunggu lagi, dok maen-maen kat kaunter buat ape, pergi lahh buat observation, nanti siap lambat!-nada dia menengking giler) aku terus tanye kawan aku, "tadi sir suruh kite buat obsevation pukol 7 kan?" (aku saje cakap kuat2 biar JM tuh dengar. geram aku!), JM tuh jawab ( nie bukan dah pukol 7? pergi lah buat!-tengking lagi). aku cakap " baru pukol 6:50", JM tuhh, (pergi lah prepare troly, dah dekat tuh kan) dalam hati aku. hak lahh dye nie, dah malu cakap je lah malu, dan-dan nak cover cakap dah nak pukol 7, hoke fine, maybe memang dah nak pukol 7 enn, tapi mane pergi budi bahase ko? ko tak boleh nak cakap elok-elok ker? perlu ke tengking-tengking? depan lec kami terus diam, nape tak tengking jer kami depan lec kami? depan sister ker?

hari ke-4, masuk ward macam biase pukol 2 pm, time tuh ward bz giler sebab ade ramai patient. memang berlambak ahh keje. then aku kene ambik mesin tuk cek oxygen level, ade dekat kaunter nurse time tuhh. aku pon pergi lahh. fine, nampak muke JM yg same, ahhh, nyampah giler! wat muke tenuk aku, pergi je ambik. tibe-tibe dye datang, ("nie ape stethoscope ade kat siniey nie, mask nie haaa kenape letak siniey?-tengking lagi) dalam hatiey aku, haish dye nie, melampau ahh niey, aku pon cakap "akak, kami baru je masuk ward nie tuk syif petang" (nada yg baek walau pon aku memang dah nyampah tengok muke dye!) fine, dye diam terus! aku terus je buat keje aku.

hari last. ke-5, aku masuk ward, aku terus je tengok-tengok patient yg aku incharge, aku nie kan peramah, sembang-sembang lah kejap dengan relatives patient uhh. then, sorang stffnurse nie datang tuk masuk kan IV drip kat patient nie. pas masuk sebotol tuhh, dye pon blah, tapi sebelum tuh dye tinggal kan sebotol lagi IV drip kat atas meja, then dye cakap "dik, nanti dah habes tuh tolong tukar yg bau ek?-kasar giler cakap). aku ngan membe aku dah saling pandang. "staffnurse," terus dye nyampuk " jangan cakap tak taw plak nak buat-tengking lagi). aku pon cakap ahh, "kami tak belajar lagi,!). dye blahh n senyap terus. tibe relatives patient nie cakap. "staffnurse2 kat ward nie kerek giler sume nyer. dah lahh sombong, tak tahu nak senyum kat orang, pagi tadi akak rase nak nanges je dengar dye tengking sorang nenek tuhh, korang nanti kalau dah keje jangan lah jadi macam dorang nie, korang taw tak patient nie dah lah sakit, bertambah sakit kalau layanan dorang macam tuhh". aku pon " insyALLAH kak :) "

p/s : aku cerite sume nie bukan ape, aku bukan nak ngumpat, tapi nak luah kan ape yg tersirat nie haaa. aku harap, satu hari nanti kalau lahh aku jadi seorang staffnurse, semoge aku bukan seorang stffnurse yg macam ape yg aku cerite nie. aminnnn! wahai staffnurse-stffnurse. kite kan dah diajar communicate dengan patient. kenape kite mesti prktik time study jer? praktik kan sampai bile-bile. lepas tuh, "budi bahasa kan budaya kita" hurm. tuh je kot. SORY cerite nie panjang sangat. sekian :)



THANKS FOR READING.




4 comments:

matatelingakaki said...

jM yg perasan nak mmpos. pdahal dulu pown cuci tahi cm kite jgk. bodoh ta bole blah.

❀ Ꮯ Ꭵ Κ Ꮤ Ꭺ Ⴖ | Ꭵ ❀ said...

ha tahu tape andhiq ! begg je aku !

Unknown said...

hmmmm kalau nurse mcm tu, lagi bertambah sakit nnt...huhuhuh

Belog Sambal Belacan said...

sabar nurse..bkn nurse dgn nurse je tp nurse pn kerek dgn patient tp sy x kata awk taw..jgn slh phm taw..mmg sy jupe byk lynn diorg tak tahulah nk ckp...