July 19, 2013

Humour


Aku rasa kalau sebut pasal humour, ramai kot yang tahu maksud dia. Act aku nak share something, haritu masa aku pergi rumah kawan aku, aku ada baca satu buku ni, dalam buku ni semua pasal humour, aku baca memang dah gelak sengsorang lah sampai kawan aku pandang aku siap cakap :

"Kau okey ke wani, apa yang lawak sangat?"

Aku buat muka selamba jawab kat dia :

"Lawak lah buku ni."

Yang paling aku ingat sekali part dalam buku tuh dia cakap tentang kerja. Meh aku nak translate kan sebab buku tuh bahasa omputih. Hihi.

Ada satu kisah tuh, seorang pemilik kedai kat Singapore meninggal dunia sebab kanser. Kanser apa pon tak taw lah kan. Bila semua ahli keluarga dia dah berkumpul kat arwah untuk beri penghormatan yang terakhir, arwah tetiba bertanya kepada ahli keluarganya dengan suara yang lemah.

"Ali ada?"
"Ye ayah."
"Ahmad ada?"
"Ye ayah, dari tadi lagi saya kat sini."
"Husin ada?"
"Ye saya."
"Mak kamu ada kat sini tak?"
"Ye bang, saya setia kat sisi abang."

"Dah kalau semua ahli keluarga kat sini, siapa yang nak jaga kedai?"

*Kemain ayah dia dah meninggal pon duk teringat kat kedai, LOL*

Ceritanya kat sini, si arwah ni terlalu obses dengan kerjaya dia, dia sampaikan tak boleh nak mind off it even dia dah mati. 

Cerita nampak macam tak logik kan sebab mana mungkin orang dah meninggal dunia boleh bercakap, tapi cuba faham apa yang penulis sebenar buku tuh nak sampaikan.

So, the moral is..

Enjoying your work is fine. Being addicted to work is something else.

Dapatkan apa yang aku nak sampaikan? Make it balance between your work and your life. 



LOVE YOU,
Wani.

No comments: